Je vhodné razantně snížit spotřební daň na motorovou naftu

Praha, 12. listopadu 2012 – Výsledky aktualizované studie autorů Ševčík-Rod z Národohospodářské fakulty VŠE v Praze byly dnes prezentovány při diskusi o spotřební dani na pohonné hmoty pořádané Unií malých a středních podniků ČR. Závěry materiálu vyzněly jednoznačně ve prospěch snížení této daně u motorové nafty. Při debatě konající se v prostorách PSP ČR ovšem zazněly i argumenty odpůrců případného poklesu.

„Závěry studie potvrzují to, co tvrdíme již dávno – sazbu daně minimálně u nafty je nutné významně snížit. Spotřební daň obecně je v ekonomice buď prorůstový faktor, nebo naopak brzdou. U nás působí negativně hned ze dvou důvodů,“ zdůrazňuje David Šeich, předseda Unie malých a středních podniků ČR. Jedním z nich jsou podle něj daňové úniky: „Ty představují pro státní rozpočet vždy nepříjemnost. V oblasti obchodu s pohonnými hmotami (PHM) jde ale již o neúnosný náklad odhadovaný na 8 miliard Kč ročně. Navíc z praxe víme, že odhady černého trhu téměř vždy podhodnocené,“ dodává Šeich.

Druhý důvod, proč příliš vysoké daňové zatížení v tomto sektoru brzdí českou ekonomiku, uvedl prezident Sdružení Česmad Bohemia Vladimír Starosta: „Příliš vysoká daň negativně ovlivňuje konkurenceschopnost naší republiky. Je zřejmé, že její snížení nejen zlepší postavení našich dopravců na evropském trhu, ale povede také ke stabilizaci či dokonce zvýšení výběru daní.“ Ten totiž od roku 2008 trvale klesá přesto, že je Česká republika významnou tranzitní oblastí sjednocené Evropy. Projíždějící kamiony ale v posledních letech čerpají naftu pokud možno před vstupem, anebo až po opuštění našeho území.

Příčina je zřejmá a pomáhá sousedním státům na úkor naší ekonomiky. „Snížení daně veřejným rozpočtům pomůže, rozhodně je neohrozí. Důvodem je mj. vysoce konkurenční prostředí s velkým počtem vlastníků čerpacích stanic. Konečně i tvrdá data potvrzují, že spotřebitelské ceny PHM kopírují ceny ropy i velkoobchodní ceny paliv. Tvrzení, že snížení spotřební daně v koncových cenách neprojeví, je pro mě nepodložená spekulace,“ uvádí Aleš Rod, spoluautor studie z Národohospodářské fakulty VŠE v Praze.

„Snížení spotřební daně z nafty a případně i z benzínu je nejlepším přirozeným prorůstovým opatřením ze strany exekutivy, případně zákonodárců. Pomůže především domácím dopravcům, prodejcům, domácnostem ale i veřejným rozpočtům, protože se sníží náklady na pohonné hmoty státních institucí. Navíc to státní rozpočet nemusí stát ani korunu,“ komentuje děkan Národohospodářské fakulty VŠE Miroslav Ševčík.

Jeho slova potvrzuje i zástupce významného prodejce nafty. „Snížení daně podporujeme. Český trh je v oblasti cenotvorby motorové nafty i konkurenčního prostředí skutečně flexibilní. Mohu potvrdit, že na změnu spotřební daně budeme v okamžiku účinnosti rozhodně reagovat promítnutím snížení do konečné ceny. Oživení poptávky a následný nárůst prodejů nafty na tuzemském trhu přinese v důsledku prospěch všem subjektům v obchodním palivářském řetězci,“ konstatuje Václav Loula, ředitel pro jakost společnosti Benzina.

Jak uvádí nejen zmíněná studie, snížení ceny strategické komodity představuje významný prorůstový faktor především skrze svůj nepřímý pozitivní dopad. „Sazba spotřební daně je sekundární, klíčové jsou její synergie a konstrukce. Snížení spotřební daně automaticky znamená likvidaci padesáti procent daňových úniků, ale hlavně znamená nárůst spotřeby minimálně o dvacet procent,“ uzavírá Jiří Zoubek, generální ředitel RobinOil.

Prezentace ke stažení:

  1. Spotřební daň z pohonných hmot v České republice (Abstrakt studie, NF VŠE v Praze)
  2. Aleš Rod (VŠE): SPOTŘEBNÍ DAŇ Z POHONNÝCH HMOT V ČR aktuální informace
  3. Ladislav Minčič (MFČR) : Spotřební daň na pohonné hmoty – zachovat nebo snížit?
  4. Vladimír Starosta (ČESMAD BOHEMIA): Vliv zvýšení SD na chování dopravců
  5. Josef Paumer (AS24): Bod zlomu efektivnosti snížení spotřební daně na naftu z hlediska vlivu na její výsledný výběr